Logo Gmina Drohiczyn

News zdjęcie id 2337

Wzrost zachorowań na grypę

10.11.2022

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Siemiatyczach informuje, że od kilku tygodni widoczny jest systematyczny wzrost zachorowań na grypę sezonową. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy odnotowano ok. 680 tys. zachorowań na grypę, z czego 1806 osób trafiło do szpitali z powodu ciężkiego przebiegu choroby.

Grypa to ostre wirusowe zakażenie górnych dróg oddechowych. Przyczyną zachorowania są wirusy grypy – najczęściej typu A i B. Zachorowania na grypę powodują rocznie na świecie ok. 3-5 mln przypadków ciężkich powikłań pogrypowych i od 250 tys. do 500 tys. zgonów.  Choroba przenosi się drogą kropelkową np.: podczas mówienia, kaszlu, czy wydmuchiwania nosa. Okres inkubacji wynosi 1-4 dni. Objawy grypy bywają niecharakterystyczne. Najczęściej pojawiają się nagle i obejmują:

• gorączkę (powyżej 38 ºC),
  • dreszcze,
  • bóle mięśniowo-stawowe,
  • bóle głowy (najczęściej okolicy czołowej i zagałkowy),
  • uczucie rozbicia, osłabienia,
  • złe samopoczucie,
  • kaszel,
  • ból gardła,
  • katar.

Objawy mogą być nieco inne u małych dzieci. Tu może pojawić się zmiana zachowania, senność, rozdrażnienie, a także objawy ze strony układu pokarmowego, jak brak apetytu czy wymioty.

Grypę leczy się przede wszystkim objawowo. Zalecenia dotyczą pozostania w domu i odpoczynku, picia dużych ilości płynów, a w razie potrzeby – stosowania niesterydowych
leków przeciwzapalnych.

ulotka - Porady dotyczące grypy

Zdarza się, że grypa prowadzi do powikłań. Najczęstsze to zapalenia ucha środkowego oraz angina paciorkowcowa. W cięższych przypadkach, prowadzących nieraz do hospitalizacji może pojawić się zapalenie płuc, rzadziej - zapalenie mięśnia sercowego, mózgu i opon mózgowych itp. Zdarza się też, że grypa prowadzi do zaostrzenia istniejących chorób przewlekłych. Najbardziej narażone na ciężki przebieg choroby są dzieci poniżej 2 roku życia, dorośli w wieku 65 lat lub starsze, kobiety w ciąży oraz osoby przewlekle chore.
Śmiertelność grypy sezonowej wynosi 0,1-0,5% (tzn. umiera 1-5 na 1000 osób, które zachorowały), przy czym 90% zgonów występuje u osób po 60 r.ż.

Szczepienie przeciwko grypie sezonowej to najskuteczniejsza, polecana przez Światową Organizację Zdrowia i ekspertów z zakresu epidemiologii, metoda zapobiegania zachorowaniu. Nawet jeśli dojdzie do zarażenia się wirusem grypy po  zaszczepieniu, zwiększają się szanse przejścia choroby z mniejszym nasileniem i narażeniem na jej powikłania. Szczepienia są zalecane wszystkim osobom powyżej 6.  miesiąca życia, a w szczególności:

• zdrowym dzieciom w wieku od 6. miesiąca życia do 18 lat,
  • osobom chorym na choroby przewlekłe,
  • osobom w wieku powyżej 55 lat,
  • pracownikom ochrony zdrowia oraz placówek zapewniających opiekę osobom chorym i niepełnosprawnym,
  • pracownikom wykonującym zawody wymagające ciągłego kontaktu z ludźmi.

W celu zapobieżenia zachorowaniu i dalszemu szerzeniu się grypy sezonowej zaleca się:

• regularne, coroczne szczepienie przeciwko grypie,
  • regularne mycie rąk. Częste mycie rąk wodą i mydłem, a w przypadku, gdy nie jest to możliwe środkiem dezynfekującymi na bazie alkoholu, zmniejsza ryzyko  zakażenia przenoszonego przez ręce zanieczyszczone wirusami grypy,
  • unikanie bliskiego kontaktu z osobami chorymi, w przypadku wystąpienia objawów  grypowych pozostanie w domu, a gdy konieczne jest przebywania poza domem – unikanie tłumu i masowych zgromadzeń,
  • zakrywanie ust i nosa podczas kaszlu oraz kichania, najlepiej przy pomocy  chusteczki, ewentualnie rękoma, które następnie należy umyć wodą i mydłem lub  środkiem dezynfekującym na bazie alkoholu.

mgr inż. Agnieszka Krajewska
Kierownik Oddziału Nadzoru Sanitarnego