Logo Gmina Drohiczyn

menu

Licznik odwiedzin

W tym miesiącu: 25011
W sumie: 69674

News

News zdjęcie id 1802

Konkurs organizowany przez Archiwum Państwowe

15.09.2020

Napis konkurs na tle w czarno-białe pasy

Konkurs genealogiczny

„MOJE ARCHIWA RODZINNE”

 

            Przodkowie żyją w nas tak długo jak trwa pamięć o nich. Składamy hołd ich życiu wspominając wspólne chwile oraz pielęgnując pamiątki po nich zachowane. Każda fotografia, list, dokument urzędowy czy wypis z akt, to realne poświadczenie tego, że oni kiedyś żyli, a ich cząstka trwa nadal.

            Biorąc pod uwagę trudną historię naszej ojczyzny, straty materialne jakie ponosiła w wyniku toczonych konfliktów, chcemy ponownie zachęcić – w szczególności młodzież szkolną – do dbania o pamięć, przede wszystkim pamięć o swojej rodzinie. Doceniajmy naszych przodków oraz ich wkład w nasze losy.

            Prostą, ale i najlepszą metodą utrwalenia historii rodu jest przygotowanie drzewa genealogicznego, które w przyszłości można będzie pokazywać potomnym. My, organizatorzy konkursu, chcemy, by było ono szczególne – bo przygotowane w oparciu o Wasze archiwa rodzinne. Przeszukajcie komody i strychy. Pokażcie swoje archiwalia rodzinne i zbudujcie własne drzewo genealogiczne. Napiszcie biografie swoich dziadków i pradziadków. Dla twórców najbardziej okazałych, najbardziej starannie wykonanych i najciekawszych prac przygotowaliśmy cenne nagrody.

 

UCZESTNICY KONKURSU

Konkurs organizowany jest z myślą o uczniach szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Uczestnicy będą podzieleni na 3 kategorie wiekowe:

Kategoria I – uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej;

Kategoria II – uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej;

Kategoria III – uczniowie szkół średnich;

 

 GŁÓWNE CELE KONKURSU

Celem konkursu jest rozbudzenie zainteresowania historią poprzez genealogię własnej rodziny, zachęcenie do tworzenia oraz zabezpieczania archiwaliów rodzinnych. Chcemy spopularyzować wiedzę na temat archiwów oraz przechowywanych w nich materiałach archiwalnych, a poprzez pryzmat losów rodziny, zachęcić do studiowania historii własnej miejscowości i regionu.

 

ZADANIE KONKURSOWE

KATEGORIA I

Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, mają za zadanie przedstawić historię swojej rodziny w graficznej formie drzewa genealogicznego (wywodu przodków) dowolną techniką plastyczną (rysunek, wyklejanka, kolaż). Opracowane drzewo powinno zawierać minimum trzy pokolenia wstecz (w tym, jako pierwsze, pokolenie autora). Dane zawarte w drzewie genealogicznym powinny składać się z imienia (imion) oraz nazwiska, pełnej daty oraz miejsca urodzenia. W przypadku osób zmarłych należy podać pełną datę oraz miejsce zgonu*.

 

KATEGORIA II

Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej mają za zadanie przedstawienie historii swojej rodziny w graficznej formie drzewa genealogicznego (wywodu przodków) dowolną techniką plastyczną (rysunek, wyklejanka, kolaż). Opracowane drzewo powinno zawierać minimum cztery pokolenia wstecz (w tym, jako pierwsze, pokolenie autora). Dane zawarte w drzewie genealogicznym powinny składać się z imienia (imion) oraz nazwiska, pełnej daty oraz miejsca urodzenia. W przypadku osób zmarłych należy podać pełną datę oraz miejsce zgonu*.

 

 Przedstawione w drzewie informacje powinny być potwierdzone kopiami dokumentów (np. akta urodzenia, zgonu, ślubu, fotografie, świadectwa szkolne, pamiętniki, listy) zebranymi i opisanymi w osobnej teczce lub przesłanymi w formie skanów razem ze zgłoszeniem konkursowym i pracą konkursową na adres e-mail: urszula.silkowska@bialystok.ap.gov.pl

 

*Wymagana minimalna liczba pokoleń dotyczy co najmniej jednej linii (gałęzi) przodków. W przypadku nieznajomości wymaganych informacji należy użyć określenia „N.N.” bądź „dane nieznane”.

 

KATEGORIA III

Zadaniem uczniów szkół średnich jest wykonanie biografii nieżyjącego przodka (z minimum trzeciego pokolenia) w formie prezentacji multimedialnej** (max 25 slajdów) lub nagranie o nim filmu*** (max 6 min) w oparciu  o materiały z rodzinnego archiwum. Opisywane wydarzenia z życia danej osoby powinny być poświadczone fotografiami oraz wszelką dokumentacją aktową (metryki urodzenia, zgonu, świadectwa szkolne, dyplomy, certyfikaty, artykuły prasowe, pisma urzędowe, pamiętniki, listy). Praca jasno powinna wykazywać związek rodzinny między autorem, a bohaterem opowieści oraz argumentację, dlaczego została wybrana akurat ta osoba.

**Wymagania techniczne prezentacji: plik/format PPS, PPT, PPTX, PPTM, ODP lub PDF.

***Wymagania techniczne filmu:  plik/format MP4, MKV, MPG, AVI, MOV lub WMV.

 

 

OCENA ZADANIA

Pamiętajcie! Podczas oceniania prac będziemy brali pod uwagę przede wszystkim kreatywność :)

 

KATEGORIA I – Uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej  - ocenie będą podlegać:

  1. Walory graficzne (najwyżej punktowana część): technika wykonania pracy (praca na wyższym poziomie, bardziej oryginalna będzie wyżej punktowana), kompozycja (oryginalność, przejrzystość prezentowanych treści)
  2. Merytoryczność (w drugiej kolejności): liczba pokoleń, pełne uzupełnienie danych, etc.

 

KATEGORIA II – Uczniowie klas VII–VIII szkoły podstawowej – ocenie będą podlegać:

  1. Walory graficzne: technika wykonania pracy (praca na wyższym poziomie, bardziej oryginalna będzie wyżej punktowana), kompozycja (oryginalność, przejrzystość prezentowanych treści), stopień trudności przedstawionego opracowania (np. połączenie kilku technik plastycznych: np. wycinania i malowania, etc.).
  2. Merytoryczność: liczba pokoleń, użycie w opisie drzewa słownictwa odpowiedniego dla genealogii (podpowiedzi znajdziecie w warsztatach genealogicznych, umieszczonych na naszym profilu Facebookowym), stopień uzupełnienia informacji w opisie elementów drzewa: daty urodzenia i zgonu, ślubu, wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji i materiałów: zdjęcia, metryki, listy, świadectwa, kroniki rodzinne, pamiętniki itp. (potwierdzone kopiami zgromadzonymi w osobnej teczce lub stosownymi skanami).

 

KATEGORIA III – Uczniowie szkół średnich – ocenie będą podlegać (w skali 0-5):

  1. Zgodność tematyki pracy z zadaniem konkursowym;
  2. Szerokie przedstawienie życia biografowanej postaci, licznych faktów z życia, ciekawostek, tła historycznego i regionalnego;
  3. Różnorodność zamieszczonych treści i materiałów: fotografie, listy, pamiętniki, niepublikowane dokumenty itp.;
  4. Umiejętność korzystania ze źródeł i opracowań historycznych, zamieszczenie skanu źródła w prezentacji lub filmie, opis źródła za pomocą np. sygnatury i nazwy archiwum/parafii;
  5. Innowacyjność i samodzielność;
  6. Oryginalność i estetyka wykonanej pracy;
  7. Walory graficzne: technika wykonania pracy (praca na wyższym poziomie, bardziej oryginalna będzie wyżej punktowana), kompozycja (oryginalność, przejrzystość prezentowanych treści, etc.).

 

WYMAGANE DOKUMENTY

Do prac należy dołączyć wypełnione oraz podpisane:

1. Formularz zgłoszeniowy – link do pobrania

2. Zgoda na wykorzystanie wizerunku – link do pobrania

Prace bez wymaganych dokumentów nie będę uwzględniane w konkursie.

 

TERMIN NADSYŁANIA PRAC

Prace należy nadsyłać do Archiwum  Państwowego w Białymstoku

(pocztą tradycyjną, składać osobiście, przesyłać mailem) 

do:

30 października 2020 r.

 

NAGRODY

Laureaci poszczególnych kategorii wiekowych otrzymają bardzo atrakcyjne nagrody, o łącznej wartości ponad 3 000 zł! –  m. in. sprzęt elektroniczny (w tym gimbal, głośniki bezprzewodowe, słuchawki bezprzewodowe, SmartBand), gry planszowe, jak i nagrody książkowe.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 11 listopada 2020 r. (informacja umieszczona zostanie na naszym profilu Facebookowym). Natomiast wręczenie nagród odbędzie się w późniejszym terminie, w trakcie specjalnej gali w sali konferencyjnej Archiwum Państwowego w Białymstoku. Nagrodzone, wyróżnione oraz najciekawsze prace zostaną wystawione w holu głównym siedziby Archiwum i udostępnione zwiedzającym. Najlepsze prace multimedialne zamieścimy na naszej stronie internetowej oraz profilu Facebookowym.

 

WIĘCEJ INFORMACJI…

można uzyskać pod adresem: urszula.silkowska@bialystok.ap.gov.pl oraz telefonicznie pod numerem: (85) 743 56 03.

Śledźcie nasze komunikaty na stronie internetowej oraz wydarzenie na Facebooku!!!

nagrody konkursowe, słuchawki, smartwatche

Burmistrz Drohiczyna zaprasza

Wojciech Borzym
Burmistrz Drohiczyna
przyjmuje interesantów
w sprawie skarg i wniosków
w każdy poniedziałek
800-1200 i 1600-1630

Marian Rogowiec
Przewodniczący Rady
przyjmuje interesantów
w sprawie skarg i wniosków
w każdy poniedziałek
900-1200

Urząd Miejski

ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 5
17-312 Drohiczyn
tel.: 85 65-65-260
e-mail: um@drohiczyn.pl

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

luty 2023
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.