Logo Gmina Drohiczyn

menu

Licznik odwiedzin

W tym miesiącu: 15621
W sumie: 135569

News

O Projekcie Nieskradzione.pl

02.03.2016

O Projekcie Nieskradzione.pl

Wszyscy codziennie wychodząc z domu zabieramy ze sobą dowód osobisty, niezależnie od tego, czy mamy do załatwienia jakieś formalności w urzędzie, czy nie. Naturalną już rzeczą jest to, że mamy ten dokument zawsze przy sobie. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że jesteśmy potencjalnie narażeni na jego utratę lub kradzież naszych danych osobowych.

A Ty? Jak często okazujesz dowód osobisty bez refleksji? Nosisz portfel w tylnej kieszeni spodni lub w rozpiętej torebce? No właśnie. Nawet jeśli na co dzień starasz się uważać, nie możesz mieć gwarancji, że nikt się nie połasi na Twój dokument. Czasami wystarczy nieszczęśliwy zbieg okoliczności lub zwykła chwila nieuwagi.

Jak wynika zdanych Komendy Głównej Policji, w 2014 roku odnotowano 14 280 przypadków posługiwania się dokumentem innej osoby oraz 30 392 przestępstw związanych z podrabianiem dokumentów. Natomiast z danych BIK wynika, że tylko w pierwszym kwartale 2015 roku w Polsce próbowano wyłudzić aż 1877 kredytów na łączną kwotę 67,3 mln zł. Oznacza to, że podobna sytuacja może przytrafić się również Tobie. Co wtedy? Ktoś weźmie pożyczkę na Twoje nazwisko i spełni swoje marzenia, za które to Ty będziesz musiał płacić . Warto zatem wiedzieć, jak postępować, , by do tego nie dopuścić.

Nieskradzione.pl to ogólnopolska akcja edukacyjna zainicjowana przez Biuro Informacji Kredytowej oraz Komendę Główną Policji. Akcja jest odpowiedzią na rosnące zagrożenie związane z kradzieżą tożsamości. Kradzież danych osobowych wiąże się bowiem nie tylko z procesem ponownego wyrobienia dokumentów. Konsekwencje mogą być dużo groźniejsze. Przywłaszczoną tożsamość coraz częściej wykorzystują grupy przestępcze - na nasze konto mogą np. wziąć kredyt, wynająć mieszkanie, ale również popełnić wykroczenia i czyny karalne, które potrafią skutecznie zrujnować życie.

Znajdziesz tu również proste patenty na bezpieczeństwo na co dzień. Czeka tu na Ciebie zbiór uporządkowanych porad i podpowiedzi. Przynajmniej o części z nich na pewno słyszałeś. Często są to zasady, o których wszyscy wiemy, ale ich nie przestrzegamy, lub zdarza się nam o nich zapomnieć w natłoku obowiązków. Teraz to wszystko znajdziesz w jednym miejscu - na Nieskradzione.pl.

Wspólnie z BIK zadbaj o to, aby Twoje dane osobowe miały zawsze status „nieskradzione”.

Na wnuczka, na policjanta
jak nie dać się oszukać

Złodzieje próbują oszukiwać swoje ofiary na różne sposoby. Jednym z nich jest podszywanie się pod kogoś zaufanego, np. członka rodziny łub funkcjonariusza Policji. Cel jest ten sam. Wyłudzenie pieniędzy lub kradzież innych wartości, np. sprzętu, biżuterii, dokumentów. Jak rozpoznać oszusta? Oto kilka wskazówek.

Na czym polegają oszustwa „na wnuczka”?

Choć najczęściej używa się określenia „na wnuczka", oszust może podszyć się pod innego członka rodziny lub bliskiego znajomego. Scenariusze zazwyczaj wyglądają podobnie. Upatrzona ofiara (zazwyczaj osoba starsza lub samotna) odbiera telefon wykonany od rzekomego członka rodziny.

Rozmówca, zapytany o zmieniony głos, tłumaczy się przeziębieniem, zmęczeniem. Prawdopodobnie nawet nie zna imienia osoby, pod którą się podszywa, dlatego nie przedstawia się („to ja, babciu”). Podczas rozmowy szybko porusza temat pożyczki. Chodzi o jak najszybsze dostarczenie mu pieniędzy. Jako powód najczęściej podaje jedną z poniższych historyjek.

  • Zadłużenie - oszust mówi, że wziął pożyczkę, którą musi szybko spłacić, albo nie ma pieniędzy na ratę kredytu.
  • Okup - oszust podszywa się pod wnuczka lub syna i twierdzi, że został porwany i potrzebuje pieniędzy na okup.
  • Wypadek - złodziej opowiada historię o spowodowanym przez niego wypadku drogowym i mówi, że szybko potrzebuje pieniędzy, aby uniknąć konsekwencji, których domaga się ofiara.
  • Inwestycja - rzekomy wnuk lub dziecko przekonuje, że pilnie potrzebuje określonej kwoty na intratną inwestycję, która wkrótce się zwróci z ogromnym zyskiem.
  • Operacja - podszywający się pod krewnego złodziej przekonuje, że musi poddać się poważnej operacji i natychmiast potrzebne są mu pieniądze na zabieg.

Podejrzany telefon od wnuczka - co robić?

Zawsze po otrzymaniu podobnego jak powyżej telefonu zadzwoń do wnuczka lub krewnego, żeby potwierdzić informację. Jeśli to możliwe - spotkaj się z nim.

Jeśli nie rozpoznajesz głosu, odłóż słuchawkę - oszuści wywierają silny nacisk i presję, mają doświadczenie w manipulowaniu ludźmi, więc im szybciej zakończysz rozmowę, tym lepiej.

Jeśli masz przekazać pieniądze komuś z rodziny, rób to tylko osobiście - bardzo charakterystyczne dla oszustw „na wnuczka” jest przysyłanie pośrednika, który ma odebrać pieniądze. Nie dawaj gotówki ani cennych rzeczy w ręce kogoś, kogo nie znasz.

Odbierając telefon z prośbą o pieniądze nigdy nie mów ile masz gotówki i staraj się nie udzielać żadnych informacji osobistych.

Jeżeli masz starszych rodziców lub dziadków, tym bardziej samotnych - przekaż im te informacje!

Oszustwa „na policjanta”

Zdarza się, że oszust podszywa się pod członka rodziny, a następnie pod policjanta. Najpierw’ dzwoni rzekomy wnuk i prosi o określoną sumę pieniędzy. Następnie ofiara dostaje kolejny telefon - oszust podszywa się pod policjanta lub funkcjonariusza CBŚ. Mówi, że wcześniejsza rozmowa była manipulacją złodzieja, którego właśnie rozpracowują. Twierdzi, że konieczne jest zrobienie przelewu na podane konto, co pomoże w jego schwytaniu. Wywiera presję, a nawet grozi karą za odmowę współpracy.

Inny sposób złodziei to próba wyłudzenia fikcyjnej łapówki. Oszust podaje się za policjanta i informuje, że w sprawie osoby, do której dzwoni zostało wszczęte dochodzenie. Obiecuje odstąpienie od postępowania w zamian za określoną sumę pieniędzy.

Pamiętaj o tych zasadach

Jakie są cechy charakterystyczne tego typu oszustw i co zrobić, żeby nie dać się zmanipulować?

Policja nigdy nie informuje o prowadzonych sprawach telefonicznie - odłóż słuchawkę, nic Ci za to nie grozi.

Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy lub cennych rzeczy - jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni w tej sprawie - odłóż słuchawkę.

Policja musi działać zgodnie z procedurami - funkcjonariusz na początku rozmowy przedstawia się i podaje stopień oraz pokazuje legitymację, na której jest imię, nazwisko, zdjęcie, stopień, numer legitymacji, numer identyfikacyjny, data ważności (obecne legitymacje są ważne do 2018 roku).

Policjant musi być także wyposażony w odznakę. Masz prawo wylegitymować funkcjonariusza i przeczytać dane na jego dokumencie.

Po zakończeniu rozmowy telefonicznej z rzekomym policjantem, zadzwoń pod 997 i poinformuj Policję o zaistniałej sytuacji.

Pamiętaj, że Policja nie ma prawa żądać od Ciebie pieniędzy lub cennych rzeczy (np. mówiąc, że istnieje podejrzenie iż zostały skradzione).

Przezorność popłaca!!

Policjant czy przebieraniec?

Jak rozpoznać policjanta?

Zaufanie społeczeństwa do stróżów prawa chętnie wykorzystują oszuści, podszywając się pod funkcjonariuszy Policji. W kontakcie bezpośrednim legitymują się podrobionymi dokumentami, a zdarza się, że dzwonią z rzekomą interwencją lub nakazem przelania pieniędzy na ich konto. Nie daj się oszukać. Sprawdź, jak odróżnić prawdziwego policjanta od naciągacza.

Kontakt bezpośredni

Załóżmy, że policjant zapukał do Twoich drzwi, zatrzymał Twój samochód, zagadnął Cię na ulicy. Na jakie policyjne atrybuty musisz zwrócić uwagę?

  • Legitymacja policyjna

Nowy wzór obowiązuje od 1 stycznia 2015 roku i legitymacje są ważne do 2018 roku. Wszystkie wystawione wcześniej są nieaktualne. Na legitymacji widnieje:

- imię i nazwisko funkcjonariusza
- jego stopień
- zdjęcie
- numer legitymacji
- numer identyfikacyjny
- data ważności

Format dokumentu przypomina dowód osobisty. Oprócz tego - zdobi go godło Polski i gwiazda policyjna.

  • Odznaka

Ma charakterystyczny kształt gwiazdy policyjnej z numerem identyfikacyjnym w centralnej części.

  • Mundur

Polscy policjanci wyposażeni są w granatowe lub czarne mundury. Na ramieniu, po prawej stronie, uniformy maja naszytą plakietkę z pierwszą literą imienia i całym nazwiskiem. Jeśli funkcjonariusz jest w swetrze, koszuli, kurtce - wszystkie powinny mieć napis „Policja'’. Zdarza się jednak, że policjant jest ubrany w strój cywilny - w takim przypadku rozpoznasz go po legitymacji i odznace.

  • Możliwość weryfikacji tożsamości policjanta na komisariacie

Jeśli dalej nie masz pewności, czy osoba podająca się za funkcjonariusza nie jest oszustem, możesz zadzwonić na numer 997 lub na najbliższy komisariat, a tam podać nazwisko i numer identyfikacyjny policjanta.

  • Sposób postępowania

Każdy stróż prawa musi postępować według ustalonych procedur. Podchodząc do Ciebie, jest zobowiązany podać swój stopień oraz imię i nazwisko, natomiast aby przeszukać Twoje mieszkanie, musi mieć nakaz prokuratora.

Policjant nie może zatrzymywać Twoich pieniędzy ani przedmiotów - jeśli twierdzi, że masz oddać mu daną kwotę lub przedmiot, o którego kradzież Cię posądza - jest oszustem. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń wobec Twojej osoby funkcjonariusze powinni zabrać Cię na komisariat.

Kontakt pośredni przez telefon lub domofon

Oszuści miewają bogatą wyobraźnię, a w kartotekach policyjnych widnieją różne historie, w których poszkodowany dał sobie wmówić, że dzwoni do niego Policja lub CBŚ.

Musisz wiedzieć, że:

- Policja nie informuje o prowadzonych przez siebie sprawach przez telefon!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy czy zrobienie przelewu!

Analogiczne zasady obowiązują w CBS.

Co masz zrobić, jeśli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za funkcjonariusza z informacją, że padłeś ofiara manipulacji, jesteś o coś podejrzany, musisz zrobić przelew itp.?

  1. Odłóż słuchawkę.
  2. Wybierz numer Policji i opowiedz o danej sytuacji.

Dzięki temu funkcjonariusze dostaną sygnał, że ktoś próbuje się pod nich podszyć.

Gdy przez domofon ktoś informuje Cię, że to Policja - nie masz obowiązku otwierać. Nie rób tego tym bardziej, jeśli nie usłyszysz imienia, nazwiska i stopnia. Zapytaj, w jakiej sprawie przychodzą funkcjonariusze, gdy natomiast chcesz ich wpuścić , ale masz wątpliwości, możesz wyjść z mieszkania (zamknij je na klucz) i otworzyć im drzwi klatki schodowej osobiście. Jeżeli mieszkasz w domu, poproś o wylegitymowanie się, zanim otworzysz bramę.

Ewentualnym powodem otrzymania prawdziwego telefonu z komisariatu może być procedura, o której już wiesz, że jest wtoku (np. jesteś ofiarą przestępstwa lub kradzieży). Jeśli zagubiłeś jakiś dokument i znajdzie się on w rękach Policji, również w takiej sytuacji funkcjonariusz może zadzwonić z prośbą o pojawienie się na komisariacie. Pamiętaj, że zawsze najpierw musi się przestawić i podać stopień!

Zadbaj o bezpieczeństwo tożsamości

Policja wzbudza respekt, mimo to spotkania z funkcjonariuszami bywają stresujące. W roztargnieniu możesz nie zwrócić uwagi na szczegóły, które odróżniają złodzieja od oszusta. Zachowaj jednak zimną krew, a jeśli podejrzewasz próbę oszustwa, zgłoś się na komisariat. Szczególnymi przypadkami są sprawy związane z zatrzymaniem dokumentów przez fikcyjnych policjantów - skradzione w ten sposób dokumenty mogą być wykorzystane np. do zaciągnięcia kredytu. Dlatego warto założyć bezpłatne konto w BIK, dzięki któremu natychmiast zastrzeżesz utracony dokument. Oprócz tego sprawdzisz, czy Twoja tożsamość nie jest wykorzystywana w celu wyłudzenia kredytu.

Burmistrz Drohiczyna zaprasza

Wojciech Borzym
Burmistrz Drohiczyna
przyjmuje interesantów
w sprawie skarg i wniosków
w każdy poniedziałek
800-1200 i 1600-1630

Marian Rogowiec
Przewodniczący Rady
przyjmuje interesantów
w sprawie skarg i wniosków
w każdy poniedziałek
900-1200

Urząd Miejski

ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 5
17-312 Drohiczyn
tel.: 85 65-65-260
e-mail: um@drohiczyn.pl

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

październik 2019
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.